Festivalul de Muzică Barocă de la Cluj


(primită de la Majó Zoltán, director artistic al ansamblului cameral baroc Flauto Dolce din Cluj:)

Muzica din Baroc, un element unificator între vechea şi noua Europă este un proiect inovator, care şi-a propus să promoveze şi să faciliteze dezvoltarea interculturală prin cooperarea între artiştii din Italia, România şi Slovenia prin realizarea unor evenimente muzicale în contextul muzicii baroce, care reprezintă şi astăzi un punct de întâlnire a diferitelor culturi. Chiar din trecut, muzica, fiind un limbaj universal, a doborât toate barierele şi a apropiat popoarele. Datorită acestei viziuni a fost concepută ideea unor şiruri de concerte de muzică barocă profană şi sacră. Totodată se vor organiza cursuri didactice privind luteria, arta de a construi şi restaura instrumente de coarde, cu ajutorul unor lutieri din vestita Cremona.

Proiectul se integrează in Programul cultural 2007-2013 al Comisiei Europene, fiind finanţat parţial de aceasta. Iniţiatorul proiectului este Asociaţia Panta rhei (preşedinte: Angelo D’Eri) din Trieste, directorul artistic fiind profesorul Stefano Casaccia. Partenerii proiectului sunt Institutul Friderik Irenej Baraga-Conservatorul Jurij Slatkonja din Novo Mesto (Slovenia) şi Ansamblul Flauto Dolce din Cluj Napoca (România).

Obiectivul propus este realizat prin 18 concerte în cele trei ţări partenere, împărţite în două cicluri, unul dedicat muzicii baroce profane şi altul celei sacre. Concertele vor fi susţinute de muzicieni din cadrul ţărilor partenere: membrii Ansamblului Nova Academia din Triest (director artistic: Stefano Casaccia) cu programul Minunatele arii ale lui Farinelli între Europa şi Curtea spaniolă, organistul Milko Bizjak şi alţi muzicieni de la Conservatorul de Muzică Jurij Slatkonja din Novo mesto cu programul Moştenirea muzicală slovenă si Ansamblul Flauto Dolce (director artistic: Zoltan Majo) si invitata Mihaela Maxim (soprană) cu programul Muzică profană din România din timpul Barocului. Trebuie remarcată participarea extraordinară cu Ansamblul Nova Academia a sopranistului de renume mondial Angelo Manzotti. Calendarul concertelor a debutat în 27 noiembrie 2009 la Novo Mesto. Proiectul a continuat în luna ianuarie 2010 la Trieste, şi acum, între 9-11 martie la Cluj Napoca.

Programul concertelor din Cluj Napoca:

9 martie 2010 – ora 18.30  în Turnul Croitorilor

Muzică profană din România din timpul Barocului

Ansamblul Flauto Dolce (Cluj, România)

10 martie 2010 ora 19.00 în Biserica Sf. Mihail

Moştenirea muzicală slovenă

Organistul Milko Bizjak – Institutul “Friderik Irenej Baraga”-Conservatorul J. Slatkonja (Novo Mesto, Slovenia)

11 martie 2010 – ora 19.00 în Palatul Bánffy (Muzeul de artă)

Minunatele arii ale lui Farinelli între Europa şi Curtea spaniolă

Ansamblul Nova Academia (Trieste, Italia)

Invitatul ansamblului Nova Academia din Triest şi totadată vedeta festivalului este sopranistul de renume mondial Angelo Manzotti, noul Farinelli. Angelo Manzotti, sopranist, şi-a dedicat viata pentru redescoperirea repertoriului cântareţilor castrati, roluri din L’incoronazione di Poppea de Monteverdi şi până la Palmira de Rossini, cu referire specială pentru compozitorii secolului al XVIII: Vivaldi, Pergolesi, Handel, Scarlatti, Hasse, Mozart, etc.

Datorită unei lungi perioade de pregătire fizică, care a început deja la vârsta de doisprezece ani, Manzotti şi-a perfecţionat o tehnică a cântului care este fundamental diferită de cea a contratenorilor tradiţionali. Pentru adoptarea mecanismului de falsetto, pentru producerea vocii înalte ale castratilor, el a dezvoltat – prin propriile experimente – o metodă care permite să vibreze – când este necesar- doar partea din faţă a corzilor vocale, reducând astfel lungimea lor, semănând aşadar laringelui unei femei, care este în mod natural mai scurt decât al unui bărbat. În acest fel, el poate să beneficieze de întreaga gamă, flexibilitate şi volum tipic unei soprane şi astfel prezintă un ambitus vocal omogen, care se întinde de la sunetul cel mai acut pentruo o soprana (mi3) până la cel mai grav, de bariton.

După perfectarea acestei tehnici cu renumitul Rodolfo Celletti, în 1992 a câstigat Concursul Internaţional „Luciano Pavarotti” din Philadelphia, şi i-a fost acordat, de asemenea „Timbre de Platine” de către Opéra International pentru înregistrarea pentru prima oară a ariilor lui Farinelli (Bongiovanni, 1995), un program cu care a concertat fără întrerupere până în 1994.

Discografia sa include peste 25 de CD-uri, printre care: Monteverdi: Il ballo delle ingrate (1996), Anonim: Lamento del castrato (1996), Rossini: Palmira (1997), un recital de operă Vivaldi (1999), înregistrarea live al concertului ce a avut loc la „Belcanto Festival” din Dordrecht (1995), Handel: „Brute furie degli orridi abissi” (2001) şi o colecţie de motete de Campra (2002). Angelo Manzotti este un artist cu un talent deosebit, dovedind  aceasta pe marile scene ale lumii. Criticii muzicali îl compară cu marele Farinelli, care, în anii 1700 a cântat in faţa puternicilor vremii sale.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: