Deschidere festivă de stagiune


Filarmonica de Stat din Oradea şi-a aniversat cei 60 de ani de existenţă odată cu concertul inaugural al noii stagiuni simfonice, desfăşurat joi seara în sala Enescu-Bartók. Programul a constat dintr-o singură lucrare monumentală, una dintre capodoperele reprezentative pentru geniul omenesc: Simfonia a IX-a în re minor op. 125 (1824) de Ludwig van Beethoven (1770 – 1827). La pupitrul dirijoral s-a aflat Romeo Rîmbu, iar alături de orchestra simfonică şi-au dat concursul Corul Filarmonicii, pregătit de Lászlóffy Zsolt, precum şi un cvartet solistic format din soprana Borsos Edith, mezzo-soprana Maria Pop, tenorul Szilágyi Zsolt şi baritonul Cristian Hodrea.
În privinţa interpretării, ea ar putea fi considerată pe scurt corectă şi cuminte, fără a risca să se aventureze în zone de pasionalitate prin diferenţe prea mari de dinamică şi prin agogică. La această tentă contribuie în primul rând, însă, tonul învăluit rezultat prin generalizarea unui vibrato uşor excesiv pe toate sunetele la instrumentele cu corzi, care răpeşte caracterul incisiv al muzicii din clasicism, mai ales al lui Beethoven.
S-ar mai putea adăuga licenţa acelui subito piano făcut pe ultimul acord din prima parte, efect inexistent în partitură şi care modifică impactul drastic intenţionat de autor, de ultim cuvânt tăios, tipic beethovenian prin reluarea în unison şi fortissimo a primei teme. Sau nesincronizarea atacurilor în „fanfara înspăimântătoare” (vorba lui Wagner) care deschide ultima parte, sau neomogenitatea de sonoritate a cvartetului solistic, deşi format din individualităţi vocale de valoare.
Dar pentru că la ceas aniversar totul trebuie să fie perfect, important e că filarmonica a supravieţuit vremurilor grele şi există în continuare, că astfel de muzici se cântă totuşi la Oradea şi că mai există public care le apreciază. În cadrul festivităţii aniversare, prezentate de actorul Daniel Vulcu, s-au citit mesaje şi discursuri de felicitare din partea ministrului Culturii, Theodor Paleologu (transmis de consiliera sa, Olimpia Urs), a prefectului Gavrilă Ghilea şi a noului director general al Filarmonicii, Todor Albert.
De asemenea, s-au înmânat diplome „pro musica” şi „pro meritis” unor foşti directori, dirijori, instrumentişti, corişti şi membri ai personalului tehnic (unora dintre aceştia, post mortem) care au slujit filarmonica orădeană timp de mai multe decenii. Să sperăm că acest nou început şi bilanţ al realizărilor trecutului va aduce şi aplanarea conflictelor interne ce dezbină colectivul simfonic de câţiva ani, iar valorosul cor va fi apreciat şi de finanţatori prin revenirea la norma întreagă.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: