Handel


handel2

Azi dimineaţă a murit Handel (acum 250 de ani). „Handel e cel mai mare compozitor care a trăit vreodată” (Beethoven). „Handel e maestrul nostru al tuturor” (Haydn). „Nimeni nu stăpâneşte efectele ca Handel. Când vrea, loveşte ca un trăznet” (Mozart).

În lume sunt simpozioane, dezbateri inclusiv mediatice, expoziţii, ca să nu mai zic de multitudinea de concerte şi înregistrări care oricum erau şi în anii trecuţi (şi bineînţeles, autentice stilistic). În România, Radio România Muzical a făcut un ciclu de emisiuni, cu fragmente din lucrările lui. La Oradea, nimic.

Importanţa lui Handel, minimalizată de snobii care cred că trebuie să i-l opună pe Bach, e colosală. Handel a asimilat multe influenţe, dar n-a făcut compromisuri nici ca artist, nici ca om, iar elevaţia muzicii lui, mai ales în oratorii, n-a fost depăşită şi nu are egal în dezinvoltura cu care jonglează cu tehnici componistice, emoţii şi efecte de o diversitate caleidoscopică, de la entuziasmul nebun la tragedie, de la delicateţea uluitoare la grandoarea universală şi dumnezeiască, de la scene dramatice de anvergură shakespeariană la acele momente consolatoare care-i sunt proprii numai lui. Şi totul pare atât de simplu… Exemplele sunt, din fericire, nenumărate.

Dar e atât de puţin cunoscut! Oamenii de azi nu prea mai au gust pentru astfel de stări nobile. Şi ce izvor de forţă, compasiune, încredere şi demnitate ar putea extrage din asemenea muzici…

Mi-ar părea rău dacă doar i-am distrat, eu voiam să-i fac mai buni” (Handel răspunzând felicitărilor după premiera londoneză a oratoriului „Mesia”).

Dacă nu cânţi aria cum vreau eu, te arunc pe fereastră!” (Handel către o cântăreaţă recalcitrantă pe care a dus-o în braţe la geamul deschis).

Spune-mi când vrei să sari, ca să anunţ şi asta pe afişe. Fiindcă mai multă lume va veni să te vadă cum sari, decât să te asculte cum cânţi” (Handel, către un cântăreţ recalcitrant care-l ameninţa că sare cu picioarele pe clavecinul la care-l acompania).

Evreii nu vor veni la concert pentru că are un subiect creştin, iar cucoanele pentru că are un subiect moral” (Handel despre oratoriul „Teodora”, una din capodoperele lui).

Sala a fost pe jumătate goală, aşa că muzica a sunat foarte bine” (Handel despre premiera oratoriului „Teodora”).

Cum, să mai dau şi bani ca să ajung ca boii ăia?” (Handel refuzând titlul de doctor honoris causa la Oxford).

Melodiile astea sunt prea bune pentru boii ăia, ei nu ştiu să le folosească. Eu ştiu” (Handel despre împrumuturile de teme din lucrările unor contemporani).

Dacă Purcell ar mai trăi, ar compune o muzică mult mai bună ca asta” (Handel despre oratoriul „Iefta”, una din capodoperele lui).

Te străduieşti prea mult, englezilor le trebuie doar o muzică la care să poată bate ritmul” (Handel sfătuindu-l pe Gluck).

Vreau să mor în credinţa strămoşilor mei, fie că e adevărată, fie că e falsă” (Handel la Roma, răspunzând încercărilor de convertire la catolicism).

Vreau să mor în Vinerea Mare, ca să-mi pot întâlni Mântuitorul în ziua Învierii Lui” (Handel pe patul de moarte).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: